Stomatologia weterynaryjna

STOMATOLOGIA WETERYNARYJNA to szereg procesów wpływających na zdrowy uśmiech, a więc i na zdrowie całego organizmu psów i kotów. Zatrważająca liczba 80% psów i 70% kotów wykazuje objawy chorób jamy ustnej i to już w wieku 3 lat. Właściciele zwierząt często nie są świadomi, że ich podopieczni cierpią z powodu bólu wywołanego chorobą jamy ustnej. Brzydki oddech, który jest jednym z pierwszych objawów, zwyczajnie jest bagatelizowany i uznawany za coś normalnego. Opiekunowie nie potrafią zrozumieć dlaczego ich pupil nagle stracił apetyt, spacery już tak nie cieszą, a ulubionej piłeczki nie chce nawet wziąć do pyska. Dopiero po wyleczeniu zauważają u swoich podopiecznych znaczącą poprawę zdrowia. Zwierzaki nabierają wigoru do zabaw, wszystko ich cieszy i znów mają ochotę na ulubioną karmę. Właściciele często dzwonią do mnie i mówią: „Panie doktorze, mój pies po zabiegu zachowuje się jak szczeniak! Ma w sobie niezliczone pokłady energii!”.

W stomatologii zwierzęcej najważniejsza jest profilaktyka i praca zespołowa naszej trójki: Właściciela, Lekarza weterynarii i przede wszystkim Pacjenta. Moim zadaniem jest jak najszybsze wprowadzenie działań profilaktycznych (lub ewentualnie leczniczych) mających na celu uchronienie zwierzaka przed chorobami jamy ustnej i błon śluzowych. Kluczowa jest także edukacja właściciela z zakresu metod higieny jamy ustnej, wśród których najważniejsze jest mycie zębów. Zadaniem właściciela jest wdrożenie tych metod w codzienne życie czworonożnego przyjaciela. Im szybciej maluch przyzwyczai się do szczotkowania zębów, tym lepiej. Regularne kontrole w lecznicy pozwolą zweryfikować efektywność pracy zespołowej naszej trójki. Jedno jest pewne! Kierując się złotą zasadą profilaktyki „lepiej zapobiegać, niż leczyć”, wspólnymi siłami utrzymamy piękny i zdrowy uśmiech pupila na długie lata.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Kliknij w zakładkę „DentalVet Q&A” i znajdź interesujący Cię temat.